2010. január 23., szombat

Ostoros kalács

Ma megint elkényeztettem a családot, tegnap este kocsonyát főztem, ma a finoman illatozó és előírásszerűen remegő étket eljuttattam anyuéknak és keresztanyámnak is. Szerencsére kb. 300 méteres körön belül vannak mindannyian.
Aztán ma délelőtt még ostoros kalács sütésére is vetemedtem, mégse mondta senki, hogy ilyen többet ne forduljon elő. Receptje a Kalocsa melletti Bátyáról származik. És hogy legyen kedvetek elolvasni a leírást és el is készíteni, rögtön ide fel is teszem a kész mű fotóját (ez a mézes - akarom mondani kakaós - madzag).

Hozzávalók: a tésztához: 3 tojás sárgája, 4 dl tej, csipet só, 6 dkg cukor, 2 evőkanál étolaj, 5 dkg élesztő, 60 dkg liszt; a krémhez: 20 dkg margarin, 2 vaníliás cukor, 20 dkg porcukor, 3 evőkanál kakaópor.
A tejből kb 1 decit meglangyosítok, és kis cukorral megfuttatom benne az élesztőt. A lisztet az élesztővel és a többi hozzávalóval jól összedolgozzuk (én a kenyérsütő gépem tészta dagasztóját használom). Az eredeti leírásban már ekkor hat cipóra osztják a tésztát és úgy kelesztik, de én hagyom az edényben megkelni (kb. fél óra). Mikor megkelt, lisztezett deszkára (nekem Tupper lapom van) kiborítom, és akkor osztom hat egyenlő részre. Újra átgyúrom, kis cipókat formálok belőle, és egyenként elkezdem kinyújtani.


Minél vékonyabbra tudom elnyújtani, annál rétegesebb lesz a kalács, szóval legyen kb. 30 cm-es. A krémet az edényben késsel megjelölöm, hogy a hatodát vegyem csak ki, mert eleinte úgy jártam, hogy vagy sok krém maradt a hatodik cipóhoz, vagy kevés. Az egyhatod krémmel megkenem a tésztát...


majd feltekerem.


És ezt megcsinálom mind a hat cipóval, majd három-háromból két kalácsot fonok. Tepsibe teszem, és még a tepsiben fél órát kelesztem. A tetejére az eredeti recept tojássárgáját ír, de én a kimaradó tojásfehérjék egyikével szoktam megkenni.


Majd előmelegített sütőben 35-40 perc alatt megsütöm.


És ez ma szinte az utolsó morzsáig viharos gyorsasággal el is fogyott.

4 megjegyzés:

  1. megyek falatra ...
    nagyon jól néz ki.

    :-)

    VálaszTörlés
  2. Nem csodálom, hogy elfogyott :))

    VálaszTörlés
  3. Ezt én is szoktam csinálni Eni, nagyon finom! Olyan jó lenne egyszer együtt sütni megint valami fincsit! Puszi!

    VálaszTörlés
  4. Tök jó ötlet, hogy süssünk együtt, remélem meghívtok.

    Én mondjuk sütni nem tudok, de enni igen :-)

    VálaszTörlés