2010. január 1., péntek

Hagyományok, szokások évfordulókor

Tudjátok, mi az a bévöd (bőved) este? Ez a kérdés onnan jutott eszembe, hogy tegnap késő délután a szüleimnél voltunk, és amikor elbúcsúztunk, én boldog új évet kívántam, előre. Anyu, aki általában tudja, hogy melyik napon mit szabad és mit nem, szinte rémülten mondta, hogy nem szabad nőnek először kívánni, és különben is szilveszterkor kellemes bévöd estét kell mondani a háziaknak. De anyu egy picit előre rémüldözött. Itt ugyanis azt mondják - de ez újév reggelére-délelőttjére vonatkozik, nem pedig szilveszter estére -, hogy az nem szerencsés, ha nő jön az új évben először a házhoz, és ő kíván boldog új évet a ház népének először. Nem értem, hogy miért pont egy férfi hozza a szerencsét, de ha ettől nyugodtabb, akkor ma, amikor átmentünk, Tamás ment előre, és hangos boldog új évet köszöntéssel egy évre eljegyezte anyuék portáját a szerencsével. Szóval, tegnap megnyugtattam, hogy még egy nappal előrébb vagyunk, erre még nem vonatkozik a hiedelem.
Aztán ez a bévöd köszöntés... Utánanéztem, és egyik kultúrkörben a szentestét mondják bőved estének, több helyen viszont az év utolsó napját, amikor még egyszer az évben jól kellett lakatni a háznépet és a vendégeket. Azt sejtettem, mert a név is a bőséget idézi...
De ilyen, gyerekkoromtól elkísérő hiedelem az is, hogy szilveszterkor, de újév napján inkább nem szabad csirkét enni, mert az elkaparja a szerencsét, hanem malacot, ami megtalálja, kitúrja. Ezen is eddig sokat gondolkoztam, mert miért ne túrhatná el a malac a szerencsét és a csirke pedig kikaparja... Szóval, szoktam azért egy kicsit átdolgozni az itt élő szokásokat...
Ilyen még a pénz is. Anyu azt mondja, újév napján nem szabad pénzt kiadni. Aztán szintén rémüldözött, amikor vagy húsz éve egyik újév délelőttjén a köszöntés közben neki és apunak is pénzt csúsztattam a kezébe. De megmagyaráztam: ugye azt mondják, hogy amilyen az év első napja (talán hete), olyan lesz az egész év. Tehát, ha valaki a házhoz pénzt hoz az év első napján, az szerencse, mert akkor lehet, hogy a többi napon is érkezni fog a házhoz bőség, gazdagság akár pénz, akár más formában. Az ő részükről tehát ezzel semmi probléma. Én pedig, ha pénzt adok a szeretteimnek az év első napján, akkor az év többi napján is lesz annyim, hogy mindig tudjak adni belőle. És ez nekem is nagyon jó! Ugye milyen érdekes? Aztán ebben meg is nyugodtak, annál is inkább, mert úgy tapasztalták az eltelt idő alatt, hogy jól kigondoltam én ezt... működik!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése